Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

Sběr jehněd záleží vždy na dané lokalitě. Někde jsou žluté už v lednu, jinde až v březnu. Na jehnědy si musí dát pozor alergici, neboť z nich později létá pyl, který je velkým alergenem. Nejlepší k využití jsou zavřené šištičky, které mají v sobě ještě pyl, avšak ne ty úplně tvrdé. Můžete si z nich uvařit také čaj na kašel, zápal plic, či je využít k detoxikaci.

Já jsem zvolila tepelnou úpravu na pánvi. A jak na to? Nejdříve jsem si rozpustila máslo, nebo se dá použít i jiný tuk. Poté jsem přidala jehnědy, které jsem na něm mírně opražila. Na dochucení jsem přidala med, avšak kdo má rád raději slané, může místo medu přidat sůl a pepř. Takto upravené jehnědy mají zvláštní a netradiční chuť. Na jazyku působí i trochu chlupatě, avšak za ochutnání to jistě stojí. Začínejte ochutnávat pomalu a uvidíte, jak vám budou chutnat. Jehnědy se dají využít i na kaši, nebo přidat do buchty, až budete nějakou péct.

Tak hurá ven, neboť já jsem už dneska nějaké první našla. I když ještě všude nenastal ten správný čas, tak u nás už začínají žloutnout. V chladnějších oblastech můžete jít zatím na nějaké to monitorování keřů lísek, ať víte, kde rostou. A až bude i u vás jejich čas a půjdete na jejich sběr, tak jehnědy neotrhejte všechny. Musíte dát šanci také oříškům a včelkám. Je to jejich pomalu první potrava. A až bude září, tak na lísku zavítá jistě i nějaká ta veverka.

Já mám jednu lísku na zahradě a vždy je to o tom, kdo s koho. Popravdě mohu říct, že veverky vítězí ve sběru oříšků na plné čáře. Na druhou stranu jak by ne, když mám zahradu v lese. Ještě je certifikovaná jako přírodní, což znamená, že se o vše dělím se zvířaty a zde mají veškerá zvířata zelenou. Ráda pozoruji hopsající veverušky, ťukání datla na suchém smrku, vzdálený zvuk hrdliček i šuštící srnky, které něco vylekalo v lese. V květnu mi dokonce kuna ukradla boty na stavbu svého domu. A já jsem pak chodila, koukala okolo sebe i po stromech, zda nezahlédnu svoji žlutou pěnovou botku.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Aulehlová | středa 18.1.2023 9:10 | karma článku: 15,20 | přečteno: 419x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 347x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 281x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 557x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  19:50

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Hamás kývl na návrh k příměří. Izrael má řadu výhrad, akce v Rafáhu pokračuje

6. května 2024  18:56,  aktualizováno  22:09

Palestinské hnutí Hamás v pondělí přijalo návrh dohody o příměří s Izraelem předložený Egyptem a...

Rusko spouští výrobu dříve zakázaných raket středního a krátkého doletu

6. května 2024  22:08

Rusko urychluje vývoj a spouští výrobu raket krátkého a středního doletu, uvedl server Meduza s...

Německo na Putinovu inauguraci zástupce nevyšle, Francie a Slovensko ano

6. května 2024  16:14,  aktualizováno  20:36

Německo v pondělí oznámilo, že nebude mít svého zástupce na úterní inauguraci ruského prezidenta...

Za další případ pohrdání vás můžu poslat do vězení, varoval soudce Trumpa

6. května 2024  20:17

Soudce v probíhajícím procesu s Donaldem Trumpem v pondělí rozhodl, že americký exprezident...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,62
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky