Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Místo zvířátka dětem sežeňte kvásek

Je levnější a prověří, zda se dítě dokáže v budoucnu postarat o vysněné zvířátko. Před dovolenou dáte kvásek do kváskového hotelu, aby přežil. Na pomazlení sice není, ale zodpovědnost o něj je velká.

Kvásek je živý, nenakrmíte ho a je konec. Vy krmíte jeho a on na oplátku vás. O jednu starost mám nyní navíc, ale stojí za to.  Ráno krmím kvásek, také kocourka, dva psy. Celkem uvažuji, že rodiče by nejdříve na zkušenou dětem měli pořídit kvásek a až potom nějaké to zvířátko. O kvásek se musíte starat každý den, dávat mu vodu a žitnou mouku. Plno kvásků v rodinách, kde se peče chléb, má i své jméno. Můj ne, říkám mu jen kvásek. I když na kurzu nám říkali, abychom si pro něj vymysleli nějaké jméno, že je to lepší. 

Důležité je, že pokud pojedete na dovolenou, musíte ho svěřit odpovědné osobě, nebo dát do kváskového hotelu. Tam se o něj postarají, nakrmí ho. Zrovna jako pejska, nebo kočku. První kváskový hotel vznikl ve Švédsku před šesti lety. Hotel na kvásky dohlíží celý den a má vyškolený i personál. Však kvásek dokáže při správné péči přežít plno let. Dědí se z generace na generaci. Tak to by tak hrálo, aby nakonec umřel v nějakém drahém hotelu.

Můj je starý asi tři měsíce. Zatím je to pěkný mlaďoch. Musím ho držet pěkně na uzdě, jinak by vyrostl jako otesánek. Pak bych kvásek musela mít ve vaně a krmit jej lopatou. Každý den peču chléb a stále nám chutná. Na kváskový chléb by nebylo třeba ani máslo, klobása, šunka. Chutná sám o sobě a nejlepší je posolený, kůrčička krásně chrupe. Nemám žádnou moderní pekárnu, ale vystačím si s rukama. Těsto různě překládám, hladím, třískám jím o stůl, natahuji. Možná takové pečení chleba by bylo dobré i pro nějaké manažery, lidi co pracují hodně hlavou. Pořádně by se odreagovali, měli radost z výsledku a pak by si i pochutnali a udělali něco pro své zdraví.

Kvásek se dá využít plno způsoby. Základní pečení je chléb, který se může různě vylepšovat. Potom se dá upéct i veka, rohlíky, dalamánky, mazance, koláče, lívance, buchty, trdelníky, pizza a jiné pečivo. Nesmím zapomenout ani na oblíbené krkonošské kyselo. Však kdo by neznal kyselo z Krkonošských pohádek. Hodného Krakonoše a neustálé hudrování pana Trautenberka. Například, když mu Ančí donesla jídlo, ihned spustil: „Kyselo je moc kyselý, bramborák je moc bramborový…a vůbec co si myslíš, panskej žaludek je moc fajnový.“

Pokud nemáte někoho, kdo by vám kvásek daroval, nevadí. Založíte si svůj vlastní. Nejlepší je desetidenní, ale jsou i dvoudenní. Já považuji za nejdůležitější k založení vlastního kvásku kvalitní žitnou mouku a váhu. Suroviny musí mít totiž přesnou míru, aby byl výsledek zaručený a vůně dobře pečeného chleba provoněla celý dům.

Chléb z kvásku je o hodně lépe stravitelný, nenadýmá, čistí krev, posiluje svalový systém, vyživuje nervy a má plno dalších předností. Kdo pozná kouzlo kvásku, nedá na něj dopustit. Můj stojí na kuchyňské lince a mám ho stále na očích. Je to takové dítě, které vám nikdy nevyletí z hnízda. Ba naopak. Bude s láskou využívat váš domácí mama hotel až do dospělosti.

 

Autor: Jana Aulehlová | čtvrtek 16.3.2017 19:16 | karma článku: 17,60 | přečteno: 335x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 344x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 535x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 555x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy vidí, cítí a slyší?

Přitom nemají oči, ani nos a přece mají tuto schopnost. Opět jsem žasla nad výkladem profesora a nevycházela jsem z údivu. Teď, abych chodila i slušně oblečená do přírody, když jsem viděna.

10.1.2024 v 16:05 | Karma: 10,41 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy slyší zvuk a hudbu prostřednictvím kořenů?

Já osobně jsem to vůbec netušila a až studiem na univerzitě jsem zjistila, že stromy jsou velkou symfonií neustálého života.

9.1.2024 v 15:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 217x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 9. díl - Další člen rodiny

Dnes syn dostává pod dveře svého pokoje dopisy, které jsou psány na papíře z bločku. Jsou od staříka, který mu píše pořád jednu větu v různém slovním složení, že inteligent si má informace ověřovat.

19.5.2023 v 12:59 | Karma: 20,56 | Přečteno: 577x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 8. díl - Další člen rodiny

Po tři čtvrtě roce přišlo na rodinu psychické vypětí, stres, únava z celodenní péče i můj pláč během dne. Vše se začalo hroutit jak hradba z písku, až jednoho dne jsem se začala bát o svůj život.

18.5.2023 v 9:28 | Karma: 25,35 | Přečteno: 763x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Prosím pomoz mi, tvá žába

Jaro vnímám už pár let jako jeden velký masakr při migraci žab. Přitom jsou chráněné, užitečné, pro někoho krásné a žabí koncert za soumraku je balzámem na duši.

13.3.2023 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 280x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 7. díl - Další člen rodiny

Večer jsem dostala tak vynadáno, že jsem mu vrátila jeho sírový zásyp a rázně jsem odešla. Ať si ho klidně sype na ten svůj pytlík, já už na to nemám nervy. Už víc jak třetí měsíc je mám někde odložený v kýblu.

31.1.2023 v 17:17 | Karma: 22,65 | Přečteno: 788x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Pozor na tyto venkovní krásky

Jarní krásky našich zahrad, zahrádek, okenních truhlíků nejsou tak nevinné jak vypadají. Některé z nich jsou velmi jedovaté, a pokud by je vaše dítě snědlo, nebo váš pes, tak jim mohou způsobit i velkou otravu.

24.1.2023 v 16:58 | Karma: 9,79 | Přečteno: 253x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

18.1.2023 v 9:10 | Karma: 15,20 | Přečteno: 419x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 6. díl - Další člen rodiny

Základem je zatloukat a zatloukat, i když má na sobě cizí bundu. Přeci ze sebe neudělá blbce, však ono to nějak dopadne. Na druhé straně chudák seniorka, která si neměla co obléci.

15.1.2023 v 16:45 | Karma: 21,85 | Přečteno: 603x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 5. díl - Další člen rodiny

„Já snad někomu zaplatím, neboť toho už mám dost!“ „Pane Bože,“ pomyslím si, „ on ho chce snad nechat zabít? Chce si snad někoho najmout?“ Ihned se ho ptám, co tím myslel. Nakonec jsem zjistila, že by se nejednalo o žádnou vraždu.

9.11.2022 v 13:59 | Karma: 22,56 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 4.díl - Další člen rodiny

„Převlíkat se nebudu, není potřeba. A mýt se už taky nikdy nebudu, stačí jednou za tři týdny! Trápíte mě chladem, netopíte!“ No výborně, pomyslím si, když slyším tolik nedostatků. Asi jsem tyran.

1.11.2022 v 16:19 | Karma: 24,42 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

26.10.2022 v 16:50 | Karma: 22,16 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 2.díl - Další člen rodiny

„ Sláva tomu, kdo vynalezl gumové rukavice!“ Dnes bude velké koupání s vnadnou pečovatelkou po tom včerejším masakru. „Tak pane profesore, pokud budete spolupracovat, tak příště budu v plavkách.“

23.10.2022 v 19:50 | Karma: 24,64 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 1.díl - Další člen rodiny

Byl nepozván, přináší starosti, problémy, hodinový pláč, občas i beznadějný smích. Jindy štěstí z rozzářených stařečkových očí.

22.10.2022 v 15:30 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,47
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky