Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svěží dech, to ani náhodou

Vždyť necelé polovině zákazníků tak zapáchá z mordy, že budu muset asi začít vybírat příplatky za práci v zamořeném prostředí. A takový nečekaný polibek, tak ten nestojí opravdu za nic. 

Někteří psí zákazníci jsou doslova neodbytní, jak chtějí oblíznout můj obličej. Nejběžnější příčinou takového zápachu bývá katastrofální stav psího chrupu a zánět dásní, kde se rozkládají zbytky potravy. Z toho pak pochází někdy až hnilobný zápach, paradentóza a zánět okostice zubů.  Občas se také může jednat o poranění dásně, když pes například kousal klacek nebo nějaký ostrý předmět. U kokršpanělů se často objevuje také zánět kůže v oblasti koutků, kterým se také říká „kokří koutky“. V takovém případě stačí většinou okolí koutků vyholit, natřít kalciovou mastí a dbát o zvýšenou hygienu.

V salonu se někdy stává, že majitel dovede psa na ostříhání a stěžuje si, že pes strašně „smrdí“, že neví proč. Vůbec je totiž nenapadne, že zápach souvisí většinou s chrupem psa. Potom už stačí, když nadzvednu pysk u psa a ukážu majiteli, co se ukrývá v psí tlamě za kamenný poklad. Snad každý majitel, který spatří katastrofální chrup svého psa, jen udiveně kouká. V prvním okamžiku se nezmůže ani na slovo, jako kdyby viděl fata morganu. Pak se mě zeptá, co to je.

Kolikrát si říkám, že pokud si někdo pořizuje psa, také by měl vědět, jak pečovat o jeho zuby. Pokud je na daný problém upozorní doma až zápach z tlamy, tak už bývá často pozdě. Zubní kámen a zánět dásní je tak rozsáhlý, že se zuby uvolňují a dochází k jejich vypadávání.

Problémem se zuby netrpí všichni psi stejně, ani jak se říká, že malá plemena jsou náchylnější. Každý pes má přeci stejný počet zubů. V  malé tlamě jsou blíž u sebe než u velkého psa. V menších mezizubních prostorech se drží více zbytků jídla a tvoří se bakterie. Znám ale plno malých psů, kteří mají zuby bílé jak perličky.

Důležitá je prevence, než pak řešit následky. Nejúčinnější ze všech preventivních opatření je pravidelné čištění zubů. Nemusíte čistit psovi zuby jako nám, ráno a večer. Zpravidla stačí 1-2 krát za týden. Proto je dobré, zvykat pejska na čištění zubů již od štěněte. Nejdříve mu přejíždíte zuby prstem, pak vatičkou a nakonec použijete kartáček, a pak už jen přidáte zubní psí pastu. Na čištění používejte buď psí kartáček, nebo postačí i dětský měkký. Zubní pasty jsou pro psy ochucené s různou příchutí, aby pejskovi chutnaly. Jsou rybí, kuřecí, lososové a další.

Já mám své psy naučené na čistění zubů velmi dobře. Stačí říct slovo zuby a oba psi běží a nastavují tlamu na čištění. Jsou tak nedočkaví, že jim kapou sliny. Pokud uvidí někoho z rodiny, že si čistí zuby, hned chtějí také vyčistit a strkají do něj čumákem, aby upoutali svou pozornost.

Pokud nemá někdo psa naučeného na čištění zubů, jsou i jiné možnosti. Existují různé olejíčky a pasty, které se pouze natřou na zuby bez mechanického čištění. Používají se hlavně na noc, kdy už pejsek nebude pít vodu. Další možností je přidávat do vody nebo do jídla různé doplňující přípravky. Poslední, co mě ještě napadá, jsou různé spreje, které se nastříkají na dásně a zuby. S tím mám ale špatné zkušenosti. Vždy jak mě uviděl náš pes, jak se přibližuji, utekl velkou rychlostí a zalezl na málo přístupné místo. Párkrát se mi i podařilo psa chytnout a aplikovat sprej. Pak jsem od veškerých těchto výrobků upustila, protože nebudu mít doma za nějaký čas vystresovaného psa. Nyní miluje čištění zubů kartáčkem bez stresů z používání nějakého spreje.

Na trhu máme také plno druhů speciálních granulí, které jsou o něco větší, aby je pes musel pořádně rozkousat. Kousáním si sám odstraňuje zubní plak a následně i kámen. Samozřejmě jsou i různé pochoutky, které našim mazlíčkům chutnají nejvíce. Jedná se o žvýkací kosti, enzymatické plátky, tyčinky, žvýkací kříže, mátové lístečky a mnoho dalších.

Sama se vždy snažím na svých psech vyzkoušet různé přípravky na čištění zubů. Od těch nejlevnějších zubních past za nějakých osmdesát korun až po ty celkem drahé, které stojí okolo tisíce korun. Nechci prodávat v salonu něco takového dříve, než sama vyzkouším, zda se dobře aplikuje, chutná pejskům a v neposlední řadě i pomáhá.

Autor: Jana Aulehlová | středa 10.2.2016 18:30 | karma článku: 20,48 | přečteno: 1559x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 344x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 536x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 555x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy vidí, cítí a slyší?

Přitom nemají oči, ani nos a přece mají tuto schopnost. Opět jsem žasla nad výkladem profesora a nevycházela jsem z údivu. Teď, abych chodila i slušně oblečená do přírody, když jsem viděna.

10.1.2024 v 16:05 | Karma: 10,41 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy slyší zvuk a hudbu prostřednictvím kořenů?

Já osobně jsem to vůbec netušila a až studiem na univerzitě jsem zjistila, že stromy jsou velkou symfonií neustálého života.

9.1.2024 v 15:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 219x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 9. díl - Další člen rodiny

Dnes syn dostává pod dveře svého pokoje dopisy, které jsou psány na papíře z bločku. Jsou od staříka, který mu píše pořád jednu větu v různém slovním složení, že inteligent si má informace ověřovat.

19.5.2023 v 12:59 | Karma: 20,56 | Přečteno: 577x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 8. díl - Další člen rodiny

Po tři čtvrtě roce přišlo na rodinu psychické vypětí, stres, únava z celodenní péče i můj pláč během dne. Vše se začalo hroutit jak hradba z písku, až jednoho dne jsem se začala bát o svůj život.

18.5.2023 v 9:28 | Karma: 25,35 | Přečteno: 763x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Prosím pomoz mi, tvá žába

Jaro vnímám už pár let jako jeden velký masakr při migraci žab. Přitom jsou chráněné, užitečné, pro někoho krásné a žabí koncert za soumraku je balzámem na duši.

13.3.2023 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 280x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 7. díl - Další člen rodiny

Večer jsem dostala tak vynadáno, že jsem mu vrátila jeho sírový zásyp a rázně jsem odešla. Ať si ho klidně sype na ten svůj pytlík, já už na to nemám nervy. Už víc jak třetí měsíc je mám někde odložený v kýblu.

31.1.2023 v 17:17 | Karma: 22,65 | Přečteno: 788x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Pozor na tyto venkovní krásky

Jarní krásky našich zahrad, zahrádek, okenních truhlíků nejsou tak nevinné jak vypadají. Některé z nich jsou velmi jedovaté, a pokud by je vaše dítě snědlo, nebo váš pes, tak jim mohou způsobit i velkou otravu.

24.1.2023 v 16:58 | Karma: 9,79 | Přečteno: 253x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

18.1.2023 v 9:10 | Karma: 15,20 | Přečteno: 419x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 6. díl - Další člen rodiny

Základem je zatloukat a zatloukat, i když má na sobě cizí bundu. Přeci ze sebe neudělá blbce, však ono to nějak dopadne. Na druhé straně chudák seniorka, která si neměla co obléci.

15.1.2023 v 16:45 | Karma: 21,85 | Přečteno: 603x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 5. díl - Další člen rodiny

„Já snad někomu zaplatím, neboť toho už mám dost!“ „Pane Bože,“ pomyslím si, „ on ho chce snad nechat zabít? Chce si snad někoho najmout?“ Ihned se ho ptám, co tím myslel. Nakonec jsem zjistila, že by se nejednalo o žádnou vraždu.

9.11.2022 v 13:59 | Karma: 22,56 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 4.díl - Další člen rodiny

„Převlíkat se nebudu, není potřeba. A mýt se už taky nikdy nebudu, stačí jednou za tři týdny! Trápíte mě chladem, netopíte!“ No výborně, pomyslím si, když slyším tolik nedostatků. Asi jsem tyran.

1.11.2022 v 16:19 | Karma: 24,42 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

26.10.2022 v 16:50 | Karma: 22,16 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 2.díl - Další člen rodiny

„ Sláva tomu, kdo vynalezl gumové rukavice!“ Dnes bude velké koupání s vnadnou pečovatelkou po tom včerejším masakru. „Tak pane profesore, pokud budete spolupracovat, tak příště budu v plavkách.“

23.10.2022 v 19:50 | Karma: 24,64 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 1.díl - Další člen rodiny

Byl nepozván, přináší starosti, problémy, hodinový pláč, občas i beznadějný smích. Jindy štěstí z rozzářených stařečkových očí.

22.10.2022 v 15:30 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,47
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky