Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nostalgické vzpomínky na sbírky z dob totality až po současnost

Někdo sbírá známky, fajfky, staré rádia a jiné. Já začínala sbírkou ulit od šneků, přes igelitky, živé kočky, až po hrníčky i psí zákazníky.

Má první sbírka začala v pěti letech. Jako malá jsem běhala při sušení sena škarpou, kde bylo nejvíce prázdných ulit od šneků: žluté, červené, proužkaté, ale i obyčejné velké. Pak jsme si s kamarádkou sedly na mez a se zálibou si prohlížely naše poklady a vyměňovaly si navzájem nasbírané ulity. Jednoho dne ale rodiče rázně ukončili mou první sbírku.

Druhá sbírka byla ještě v předškolních letech a ta se skládala z různých kovových šroubovacích uzávěrů a víček. Hlavně ceněná byla víčka od alkoholických nápojů, prázdné lahve měl náš místní hospodský na dvoře, kam jsem potají lezla. Doma jsem postupně od všech lahví, které byly určeny na malinovou šťávu, odšroubovala vršky, a když se mě zeptali, tak jsem všem tvrdila, že jsem to já nebyla.

S nástupem do první třídy a se zabalenou svačinou do pestrobarevných ubrousků začala má další sbírka. Všechny děti ve třídě si navzájem vyměňovaly ubrousky na svačinu, samozřejmě čisté a vzorně uložené v učebnici. Každý vždy pozoroval, ne co má kamarád na jídlo, jak je tomu dnes, ale v čem je chléb se sádlem nebo škvarky zabaleny.

Následovaly další sbírky peříček od slepic, mrkacích pohledů, obalů od žvýkaček, plechovek od piva a různých nápojů, přes časopis Burda. Populární byly z dob totality i plastové lžičky od zmrzliny z Jugoslávie. Na svou první ozdravnou dovolenou jsem hodně a dlouho vzpomínala. Ne na moře, ale na zmíněné plastové lžičky, které se povalovaly na zemi snad všude. Já je pečlivě sbírala a uklízela do kufříku. Měla jsem i několik živých sbírek. Jednalo se o zatoulané a zubožené kočky. Na travnatém dvoře se seníkem jich postupem času bylo 15 a já byla kočičí máma, jak mi říkala babička. Jednoho dne je děda pochytal do jutového pytle a odnesl do mlýna, ať tam alespoň chytají myši. Kočky se v pytli praly a řvaly. Já to obrečela. Doma mi nechali pouhé tři, Lízu, Rózinu a Mikeše. Mikeš se vzápětí postaral o další potomky.

Moje další živá sbírka byl chov morčat společně s králíky v králíkárně. Při počtu 60 kusů došla všem dospělým trpělivost. Nandali mi je do košíčku, ať je roznesu po vsi a zbavím se jich, jinak je dají do zoo pro hady. Obcházela jsem dům od domu a rozdávala morčátka s tím, že jak je budou mít, už jim nechcípne žádný králík. Věřte nevěřte, já je skoro všechny rozdala.

Poté následovala sbírka igelitových tašek, kterou jsem letos při zazimování zahradní boudy našla. Opatrně jsem otevřela bednu a zavzpomínala, kde jsem ke které přišla. V dnešní době by už asi nikoho nenapadlo sbírat igelitové tašky. V té době to byl ale hit. Prohlédla jsem si je a zase je uklidila, vyhodit jsem je nedokázala.

Další mou sbírkou byly céčka, eska, následovaly kelímky od různých jogurtů, alba se známkami a zvonečky. Jednalo se o zvonečky železné s čísly, porcelánové či keramické. Tuto sbírku zvonečků mám dodnes. Mám je hodně ráda, ale utírat prach mezi nimi dá opravdu zabrat. Další zvonečky už nekupuji, neboť tato sbírka by byla nekonečná.

Nekonečná by byla i má poslední vášeň, a tou jsou keramické hrnečky na kávu a čaj. Tak tuto kolekci rozšiřuji já, nebo někdo z mých blízkých pouze v období Vánoc, a ty se pomalu blíží. Pak si udělám kávu, zapálím svíčku a vychutnávám nový přírůstek do sbírky. Ještě jedna sbírka je, a jako jediná je pracovní. Tou jsou plemena psů, která jsem měla na úpravu v saloně. Ta je pouze v mé hlavě. Není hmotná, a tím pádem je i bezúdržbová a hlavně velmi dobře skladná.

Autor: Jana Aulehlová | neděle 23.11.2014 15:40 | karma článku: 12,28 | přečteno: 501x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 346x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 276x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 557x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 147
  • Celková karma 16,80
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky