Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

A já dupala, co mi to šlo a měla jsem z toho ohromnou radost. U nás doma se jim jinak neřeklo, než bandory, ale ve skutečnosti to byly mejšle. Přitom mejšle jsou tradiční obuví, která se vyráběla a nosila na Šumavě a v okolních oblastech. Takové Posázaví je o kousek dál a přitom u nás na dvoře jich stálo pod klandrem hned několik.

Jedny obří s hnědým nártem měl můj děda, další menší zelené babička a pak jedny měl i můj tatínek a ty poslední byly erární. Ty už byly hodně staré a možná, že je nosil můj praděda.

Dřeváky mejšle jsou vlastně takové polodřeváky, které mají dřevěnou podrážku a kožený svršek. A u nás doma si je podle barvy svršku každý poznal. Mejšle byly oblíbené zejména u německy mluvícího obyvatelstva na Šumavě, zatímco Češi nosili spíše celodřevěné dřeváky. Doma nám sloužily jako pracovní obuv, která se dala rychle nazout a chodit v ní po dvoře, do stáje, do stodoly nebo okolo baráku. V zimě se mejšle nosily s teplými ponožkami nebo slámou, aby udržely nohy v teple a suchu.

Výroba mejšlí probíhala tak, že se nejdříve nařezala buková, jedlová, smrková nebo olšová polena na špalky, které se pak rozštípaly a otesaly na desky, které měly hrubý tvar podrážky. Velikost se řídila podle kresby chodidla. Pilkou a pořízem se pak opracoval spodek mejšlí včetně podpatku a kulatým dlátem se vyhloubilo lůžko pro nohu. Celý povrch se pak dočistil a vyhladil. Nakonec se malými hřebíčky přibila uzpůsobená kůže, která obepínala nárt. Kolikrát tam malé hřebíčky i tloukl sám děda, neboť časem jich bylo na nártu méně. Zánártí a okraje se ještě zesílily koženými pásky, aby se zabránilo potrhání kůže a zvýšila se trvanlivost obuvi. To byla opravdu nesmrtelná obuv, jako i moje vzpomínky na ní. Pochybuji, že bych v nich ještě dnes dokázala chodit.

Výrobci mejšlí byli většinou zruční řemeslníci, kteří dokázali vyrobit denně několik párů obuvi. S odstupem času se divím, že je nedělal v továrně i Baťa. V této fabrice jsem začínala a kolik párů bot mi denně prošlo rukama, je až neuvěřitelné. Zaučoval mne starý pán a myslím, že se jmenoval Bořivoj. Ten znal přímo Tomáše Baťu osobně a já dostávala lekce o výrobě obuvi hned z první ruky. Byla to škola života a já dokázala pracovat na všech strojích a vyrobit celou botu. Od prvotních výseků kůže neboli usně až po závěrečnou impregnaci obuvi.

Přitom dřeváky mejšle byly levnou a praktickou obuví, která se hodila pro život i v horských podmínkách. Já v nich chodila otáčet s dědou seno i pást kozy k rybníku. Jedinou nevýhodou u nich bylo, že jsem to sušené seno z nich musela často vyklepávat.

Takové bandory jsou jiným typem tradiční obuvi, která se vyráběla a nosila na Moravě a ve Slezsku. Bandory jsou celodřevěné dřeváky, které mají na podrážce vyřezané ozdobné vzory. Jejich název pochází z německého slova Bundschuh, které znamená svázaná bota. Bandory se svazovaly kolem kotníku koženými řemínky, aby se udržely na noze. Přitom u mne vedou mejšle, jsou, nebo spíše byly pohodlnější.

Jedny tyto bandory mám doma jako ozdobu na zdi na chodbě a pokaždé si řeknu, kdopak v nich asi chodil. Až pojedu do rodného domu, tak se musím pozeptat i na mejšle, jaký měly osud a zda se nějaké dochovaly.

Autor: Jana Aulehlová | pátek 16.2.2024 17:58 | karma článku: 17,62 | přečteno: 347x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 557x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 746x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 16,80
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky