Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alzheimer – 7. díl - Další člen rodiny

Večer jsem dostala tak vynadáno, že jsem mu vrátila jeho sírový zásyp a rázně jsem odešla. Ať si ho klidně sype na ten svůj pytlík, já už na to nemám nervy. Už víc jak třetí měsíc je mám někde odložený v kýblu.

A to se všichni pořád doma snažíme, co to jen jde. Během dne mu nakrájím například banán na svačinu, z hrušky mu oloupu slupku, dám na úhledné plátky do mističky a nezapomenu přiložit vidličku. Během dne rychle něco ještě upeču. Včera perník a kváskový chléb a před tím zase mramorovanou bábovku. Převlíkám mu postel od dekubitů a pořád vytírám ten zpropadený zásyp. Jak v koupelně, tak v jeho pokoji. Bílé stopy se vždy táhnou z jednoho místa na druhé. Pak se nemá divit, že na rozsypaném zásypu i uklouznul. Rozbil si loket, a kdo za to mohl? No přeci já, neboť prý má špatné léky a motá se.  

Na modřiny dnes dostal speciální mastičku. Namazat je nechtěl, že si vše zvládne natřít sám. A já tomu jak hloupá husa zase věřila. Řekla jsem si dobře, na tom se přeci nedá nic pokazit. Mezitím jsem šla naplnit další pračku a vracím se pro mast. S velkou radostí mi oznamoval, že si vše natřel. Výborně, ale jak je možné, že se modřiny na rukou nelesknou od gelu. Přemýšlím nad tím a dívám se mu na ruce. Ihned se mne zeptal, co se jako děje, proč si ho tak prohlížím. Dostávám odpověď, kterou bych nečekala. Natřel si dekubity na zadku a také vše kolem. Začínám se dovolávat všech svatých a oznamuju mu, že s takovým namazáním mu ta jeho „prdel“ upadne. Do otevřené rány si může dát gel jen pořádný borec. Ohrazuje se slovy, že si pečlivě přečetl příbalový leták. Ptám se ho, zda se tam dočetl, že se to mělo takto použít a napřít gel do otevřených dekubitů. Dostávám kladnou odpověď a tak beru mastičku a beze slova odcházím. To mám další ponaučení a i vlastně důkaz, že se jeho stav v dalším bodě zhoršil.

Jdu si dát kafe a chvilku si odpočinout. Dnes je venku ošklivo, mlhavo, že by ani psa nevyhnal, avšak příchozí kroky jistě nevěstí zase nic dobrého. V první chvilce mne napadlo, že přichází s dřevěnou nohou Hector Barbossa. K dnešnímu počasí by mi to úplně pasovalo. Náš stařík má obě nohy, avšak hůlka v jeho vrásčité ruce mi tak občas připadá a zvuk je totožný, jako kdyby nám po chodbě pochodoval pirát. Jdu se tedy podívat na chodbu a začínáme rozhovor.

„Tak co se zase stalo?“

„Tak si Jano představ, že jsem měřil teplotu a na zemi mám pouze 18 stupňů a na zdi 15 stupňů.  Jak je to jen možné? Můžeš se na to jít podívat?“

„Ovšem, že můžu, proč by ne.“

V pokoji dostávám nejednu názornou ukázku, jak došel k těmto prazvláštním hodnotám. Snažila jsem se mu vše vysvětlit a hlavně i to, že na teploměru jsou úplně jiné hodnoty, než které naměřil. Bohužel marně. Opět nastává prekérní situace. Teploměr je hned na zemi, hned na stěně. Když mu ho chci vzít, jsem osočena, že jsem zloděj. V takových to situacích a i v mnohých dalších bych potřebovala manuál. Teploměr vracím na stěnu, ukážu mu ho a nic. Opět ho hledá na zemi, pod křeslem, pod stolem a dokonce i za nočníkem.

Tedy se snažím upoutat pozornost jinam a daří se mi to.  Pitný režim je totiž vždy sázka na jistotu a tak donáším rychle horký čaj se zázvorem a jako bonus termofor. Tolik pochval jsem si tentokrát vysloužila, že snad samou pýchou prasknu. Tak se moc raději neraduji, neboť Alzheimer je běh na dlouhou trať, který bude mít plno proměnných a jednoho dne mi možná budou i chybět. Bohužel v této chvíli jich mám opravdu dost.

A tak Jano věz, že zítra opět vstaneš jak Fénix z popela a budeš pomáhat svým blízkým. A jednoho dne to budeš vyprávět svým vnoučatům, až ti budou hladit tvé vrásčité ruce.

 

 

 

 

 

Autor: Jana Aulehlová | úterý 31.1.2023 17:17 | karma článku: 22,65 | přečteno: 788x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 344x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 536x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 555x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy vidí, cítí a slyší?

Přitom nemají oči, ani nos a přece mají tuto schopnost. Opět jsem žasla nad výkladem profesora a nevycházela jsem z údivu. Teď, abych chodila i slušně oblečená do přírody, když jsem viděna.

10.1.2024 v 16:05 | Karma: 10,41 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy slyší zvuk a hudbu prostřednictvím kořenů?

Já osobně jsem to vůbec netušila a až studiem na univerzitě jsem zjistila, že stromy jsou velkou symfonií neustálého života.

9.1.2024 v 15:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 219x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 9. díl - Další člen rodiny

Dnes syn dostává pod dveře svého pokoje dopisy, které jsou psány na papíře z bločku. Jsou od staříka, který mu píše pořád jednu větu v různém slovním složení, že inteligent si má informace ověřovat.

19.5.2023 v 12:59 | Karma: 20,56 | Přečteno: 577x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 8. díl - Další člen rodiny

Po tři čtvrtě roce přišlo na rodinu psychické vypětí, stres, únava z celodenní péče i můj pláč během dne. Vše se začalo hroutit jak hradba z písku, až jednoho dne jsem se začala bát o svůj život.

18.5.2023 v 9:28 | Karma: 25,35 | Přečteno: 763x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Prosím pomoz mi, tvá žába

Jaro vnímám už pár let jako jeden velký masakr při migraci žab. Přitom jsou chráněné, užitečné, pro někoho krásné a žabí koncert za soumraku je balzámem na duši.

13.3.2023 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 280x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Pozor na tyto venkovní krásky

Jarní krásky našich zahrad, zahrádek, okenních truhlíků nejsou tak nevinné jak vypadají. Některé z nich jsou velmi jedovaté, a pokud by je vaše dítě snědlo, nebo váš pes, tak jim mohou způsobit i velkou otravu.

24.1.2023 v 16:58 | Karma: 9,79 | Přečteno: 253x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

18.1.2023 v 9:10 | Karma: 15,20 | Přečteno: 419x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 6. díl - Další člen rodiny

Základem je zatloukat a zatloukat, i když má na sobě cizí bundu. Přeci ze sebe neudělá blbce, však ono to nějak dopadne. Na druhé straně chudák seniorka, která si neměla co obléci.

15.1.2023 v 16:45 | Karma: 21,85 | Přečteno: 603x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 5. díl - Další člen rodiny

„Já snad někomu zaplatím, neboť toho už mám dost!“ „Pane Bože,“ pomyslím si, „ on ho chce snad nechat zabít? Chce si snad někoho najmout?“ Ihned se ho ptám, co tím myslel. Nakonec jsem zjistila, že by se nejednalo o žádnou vraždu.

9.11.2022 v 13:59 | Karma: 22,56 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 4.díl - Další člen rodiny

„Převlíkat se nebudu, není potřeba. A mýt se už taky nikdy nebudu, stačí jednou za tři týdny! Trápíte mě chladem, netopíte!“ No výborně, pomyslím si, když slyším tolik nedostatků. Asi jsem tyran.

1.11.2022 v 16:19 | Karma: 24,42 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

26.10.2022 v 16:50 | Karma: 22,16 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 2.díl - Další člen rodiny

„ Sláva tomu, kdo vynalezl gumové rukavice!“ Dnes bude velké koupání s vnadnou pečovatelkou po tom včerejším masakru. „Tak pane profesore, pokud budete spolupracovat, tak příště budu v plavkách.“

23.10.2022 v 19:50 | Karma: 24,64 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 1.díl - Další člen rodiny

Byl nepozván, přináší starosti, problémy, hodinový pláč, občas i beznadějný smích. Jindy štěstí z rozzářených stařečkových očí.

22.10.2022 v 15:30 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Závan podzimu

Dnešní děti ani netuší, že takový býval dříve podzim. Krásný, nezkažený moderním světem, provoněný dýmem bramborové natě. Někdy to byla i dřina, ale naplno si člověk tak nějak užíval každý den.

18.10.2019 v 18:50 | Karma: 17,11 | Přečteno: 411x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,47
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky