Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

Je ráno a já nesu první léky na spolknutí, ještě před snídaní. Sedmkrát stihnu odpovědět na dotaz, kde má stařík ponožky. Pokaždé je měl na noze, avšak vždy se ptal jinou větou. Tak si říkám, že máme opravdu bohatý český jazyk, když někdo dokáže vymyslet tolik otázek na jednu věc.

Už je osm hodin, a to je čas snídaně. Opět má čas napsán na velké tabuli, kdy se snídá. Musíme se staříkem dodržovat v jídle pravidelnost, neboť to má nařízené z nemocnice.  Snídaně probíhá klidně, i braní léků. Říkám si, tak to je dobře, že ty léky zabírají a nechce se mu po jídle zvracet. Ještě vysrkne pár doušků čaje, neboť dodržování pitného režimu nám dává dosti zabrat. Odebírám hrnek a najednou se ozval obsah žaludku, že by se šel možná i podívat ven. Ihned těkám očima po místnosti, co bych mu honem podstrčila. Po ruce byla bohužel psí miska, kterou jsem hbitě chytla do ruky a strčila jsem mu ji pod bradu. Stařík vykulil oči, co to jako dělám, až mi bylo trapně. Vůbec to nechápal. Prý si chtěl jen ulevit říhnutím. Na mysl mi přijde myšlenka, že připraveným štěstí přeje. Blitky už u nás také byly. Teď už na mne kouká i kolie, proč mu beru misku. Ach bože, povzdechnu si, chudinko moje malá, promiň.

Tak po tomto si už říkám, zda není alzheimer nakažlivý J. Holt jsem flexibilní obyčejná ženská, která si poradí asi se vším. Toto mám zděděné po svém tatínkovi, který pro sebe vynalézal různé stroje na ušetření práce. Zkrátka se podívám na nějaký problém a hned vím řešení. Například jak co mám otočit, zabalit kufr, abych ušetřila místo.  Posledně jsem vymyslela, jak během minuty přidělat bez nářadí upadlou SPZ u auta. Tímto jsem odběhla od tématu, kterým je pečování o nemocného.

Jdu si odpočinout do podkroví, které je přímo nad pokojíčkem stařečka. Vybrala jsem si toto místo pro odpočinek, neboť bych zde uslyšela, pokud by volal, nebo odcházel na chodbu. Seběhla bych rychle dolů po mlynářských schodech. Z chodbičky vedou přímo k němu. Tedy bych byla v případě nutnosti hned u něj.

 A tak si spokojeně lehnu. Vezmu si na klín mainskou kočku, druhá si lehne vedle. Obě předou a já si chci užít klidu, nabrat sílu. Pustím si písničku o životě, o tom jak se někdy nic nedaří. Pak se ale jednou vše otočí a život je fajn. Přemýšlím o všem možném a snad i nemožném. Najednou uvidím, jak se za prosklenými dveřmi zvedá tmavá silueta a jako dravec mává křídly.

V daný okamžik se ukrutně leknu a jediné co mi blesklo první hlavou je, že je to vrah, který mě chce zabít, nebo zloděj. Pak se vzpamatuji, vystřelím jak šipka ke dveřím. Rychle odemykám dveře, které mívám zamčené kvůli kočkám, neboť moje mainky dokážou otevřít všechny dveře.  Tam se směje stařík v županu a otevírá okno na střešní terasu. Krve by se ve mně nedořezal. Ihned ho chytnu pod paždím a vláčím naštvaně do pokoje. Posadím ho na kancelářskou židli a zhluboka si oddechnu se slovy, že toto není snad už možné. Přitom před třemi dny neuměl vyjít pomalu žádné schody. Nikdy v životě na tyto schody nevlezl, ani před třiceti lety. Vždy se bál a není se čemu divit. Jsou tu spíše jako náhradní, neboť sem se dá dojít i druhou stranou. Tam máme pohodlné schodiště, které vede do obýváku a na střešní terasu. Náš dům je průchozí a občas se stávalo, že jsem nemohla najít děti, když se hrálo na schovávanou. Kočky jsou vykulené a jdou se nevěřícně podívat na svého hosta, který z nich má radost. S láskou si je hladí, mluví na ně a ty se nakrucují jak baletky. Kroutím hlavou a hned se ho ptám a on mi odpovídá.

„Pane bože, co tu děláte?

„Přišel jsem se podívat a zjistit kam vedou ty schody. A oni vedou ke kočičkám. A hned ke třem.“

„Víte, že jste mohl spadnout, zabít se? Je to velmi nebezpečné a za celý život jste na ně nešel. Teď mě zajímá, jak vás dostanu dolů. Kde máte vůbec hůlku?“

„No já je zase slezu.“

„Tak to ani omylem!“

A už přichází syn a pomáhá mi dolů přes terasu odvézt našeho nezvaného hosta. Odvedeme ho do pokoje, já ho usadím do křesla.  Vztyčeným ukazováčkem mu hrozím, že toto bylo poprvé a také naposledy. Už si připadám jak bachař. A jak myslíte, že mi odpověděl? Jednoduše, že se u nás moc hezky běhá a že pro dnešní den má nachozeno. Zavírám dveře a oba se synem odcházíme. On vedle do pokoje a já jdu s mobilem v ruce probrat celou situaci s manželem, který je na služební cestě. Ten mi odpoví, že si snad dělám pr… No tak tu jsem si bohužel nedělala.

Za chvilku přibíhá syn a říká, že slyšel vedle z pokoje samé „čičí, čičí“. Vstoupil tam a stařík leží v posteli obklopen kočkami a říká. „ Asi tu mám kočky.“

Bohužel za toto můžu já, že jsem je v tom rozrušení opět nezamkla. Kočky mu odebereme a už je opravdu zamykáme do podkroví a odcházíme druhou stranou.

A tak Jano věz, že i taková felinoterapie je pro starého člověka velmi prospěšná.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Aulehlová | středa 26.10.2022 16:50 | karma článku: 22,16 | přečteno: 777x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 348x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 282x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 557x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Tříletý chlapec zemřel pod koly závodního trucku, očekává se verdikt soudu

14. května 2024  9:44,  aktualizováno  13:37

U kladenského soudu dnes patrně padne rozsudek v kauze tragické nehody, která se stala v dubnu 2022...

Ženíšek prošel i u Pavla, prezident ho jmenuje ministrem pro vědu a výzkum

14. května 2024  6:01,  aktualizováno  13:33

Aktualizujeme Prezident Petr Pavel jedná s kandidátem TOP 09 na ministra pro vědu, výzkum a inovace Markem...

EU definitivně potvrdila migrační balíček, Česko se ve všech hlasováních zdrželo

14. května 2024  13:14

Členské státy EU v úterním jednání v Bruselu definitivně potvrdily už dříve odsouhlasený migrační...

KOMENTÁŘ: Hon na ukrajinské Švejky. Je správné nahánět muže domů do války?

14. května 2024

Premium TOP 09 žádá, aby Česká republika deportovala na Ukrajinu její bojeschopné muže. A ani ministryně...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,62
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky