Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kůžičkář

„Už jede! Honem jdi do stodoly, ven napínáky a utíkej k autu!“ Tak tuto větu jsem před čtyřiceti lety slýchávala hodně často, avšak nerada. Kdybych tak mohla vrátit čas, nyní bych šla s pokorou.

Dříve v každé vesnici, v každém domě, byla králíkárna. Někdy stála ve stodole, jindy přímo na dvoře. V létě se pro ušáky sušilo seno na zimu. Brzo ráno ještě za rosy vzal děda na rameno kosu a vydal se kosit louku. U pasu mu visel futrál s brouskem. Vždy mi připadal jak kovboj s pistolí, která se mu pohupovala nízko u pasu. Byl vysoký, ošlehaný větrem a opálený od sluníčka. Během sekání brousil kosu tak bravurně, že zvuk si dokáži vybavit do dnes.

Nevím, jak babička doma poznala, že už je s prací hotov. Možná podle polohy slunce, neboť v určitý čas řekla, že jdeme rozhrnout řádky. Dala mi dřevěné hrábě a šlo se dolů pod rybník na políčko. Vždy jsem chtěla jít až za ní. Nikdy ne první. A divíte se proč? Zkrátka kvůli zlobení, ale jen malému. Hrábě jsem nikdy nenesla vzorně na rameni, ale táhla jsem je za sebou. Na písčité cestě jsem dělala čáry, vlnky a hrábě krásně hopsaly. Vždy jsem měla babičce hodně za zlé, že mi za to nadává. Vždyť to byla úžasná dětská zábava.

Už z dálky jsme viděly, že děda louku pokosil a sedí v chládku pod vrbou. Na hlavě mu svítil bílý kapesník, který si před tím smočil v potoce. Pozdravil nás, ukázal hrdě rukou na pokosenou louku a vydal se k domovu. My s babičkou rozházely trávu po celé louce, aby lépe proschla. Za chvilku jsme šly také domů a babička si všimla vyjetých čar od hrábí v písku. Otočila se na mne s tázavým pohledem. Ihned jsem řekla, že to jistě udělal děda kosou, když šel domů. Měla jsem radost, že mi uvěřila. Dnes vím, že mě chtěla jen potěšit.

V poledne bylo první otáčení sena, odpoledne druhé a večer se kopilo. Babička si vždy na kopkách hodně zakládala. Musely pěkně lícovat a na každou se dělala zelenější z trávy čepice. To bylo proto, aby v případě deště voda krásně stékala na zem a ne doprostřed. Druhý den se chodilo rozhazovat ráno seno, sotva vysvitly první paprsky. Ráda jsem honem přeskakovala kopky sena, dokud stály, a až pak rozprostřela na louku. Ani tato má zábava se babičce moc nelíbila. Přitom když mi hubovala, se mile usmívala. Měla plno vrásek, v kterých se odrážel její život. Dnes každý řeší vrásky, ale ty patří k životu. V nich se zrcadlí radost, smutek i vyplakané slzy.

Večer usušené seno svážel děda na trakaři domů. Vždy si ještě přehodil přes ramena popruh, aby se nosnost na ruce zmenšila. A já si bláhově myslela, že to dělá, aby se nehrbil a šel pěkně zpříma.

Seno je již pod střechou, ušáci rostou a přibližuje se doba, před kterou jsem se schovávala. Babička vždy říkala, že co se v mládí naučím, mi už nikdo nevezme a jednou se mi to může hodit. Myslím, že každému je jasné, co nastalo. Přeskočím tuto část, neboť při našpicování uší ve vzpomínkách v dáli zaslechnu hudbu.

To jede kůžičkář svým modrým autem, svou dodávkou. Na střeše má přidělaný amplion, ze kterého se line dechovka. Občas vezme do ruky mikrofon a zahlásí, že je tu, aby vykoupil kožky. Pravidelně zastavoval u naší stodoly. Babička rychle přebrala všechny kůže a dala mi pouze ty suché, ať je jdu prodat.

Chytla jsem je za napínáky a pomalu šla. Kůžičkář se na mě vždy usmál bezzubou pusou. Všechny je ode mě chytil a dal pod své paždí. Popošel stranou a hodil na zem. Nyní bral jednu kožku za druhou. Vždy ji stáhl z napínáků, pečlivě prohlédl a hlásil v jakém je stavu. Za dobrou, velkou a chlupatou kůži bez děr bylo více peněz. Tentokrát jsem mu donesla osm kůží. To bude peněz, pomyslela jsem si. Muž zvedl svou dlouhou ušmudlanou zástěru. Zašmátral chlupatou rukou v škapulíři a vtiskl mi do dlaně pár drobných korun. Stiskla jsem peníze v pevnou pěst, do druhé ruky vzala napínáky a vlezla do stodoly. Byla jsem ráda, že to mám za sebou. Hudba dechovky se vzdaluje a já si jdu konečně hrát s koťátky.

 

 

Autor: Jana Aulehlová | pátek 26.7.2019 13:49 | karma článku: 28,21 | přečteno: 989x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 346x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 276x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 557x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 147
  • Celková karma 16,80
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky