Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zelená káva je na hubnutí i na odpor ke sladkému

„Kde mám tu sestru černého kafe? Přišla mi snad jen plná bedna odpadků?“ Začínám hrabat ve velké krabici. 

Když mi dopravce doručil velkou bednu přede dveře, koukala jsem na něj celá vyjevená. Ujistila jsem se ještě jednou, že zásilka je opravdu moje. Přitom já jsem si objednala pouze perníkový monin a zelenou kávu. Tak proč tak velká bedna?

Krabice byla tak velká, že nést ji jednou rukou bylo nemyslitelné. Velký nápis neklopit, dokonce dvakrát na přední straně, vypovídal, že by tam mohla být i má láhev. Opatrně postavím bednu na stůl, vezmu nůž a začnu rozřezávat lepicí pásku. Otevřu zásilku i pusu zároveň.

Bedna byla navršená různým papírovým odpadem. Rozložené nebo natrhané krabice, kartony, obaly. Zkrátka odpad. Pomalu vyndávám jednu krabici za druhou a vrším na stůl. Připadám si, že si snad někdo ze mě musel vystřelit. Už začínám být rozzlobená a na stole roste plnohodnotná pyramida. Ještě nějaké zbývají a budu na dně. Krabice na stole se nahnuly a vzápětí se svezly na zem. Jsou po celé kuchyni. Ani to nesbírám a dál hrabu v bedně. Konečně radostně nacházím sáček se zrnkovou kávou. Ale kde je monin?

Ještě zbývá vyndat posledních pár kartonů a přeložených krabiček. Třeba tam bude. A opravdu.  Až na dně je polystyrenová podlouhlá bedýnka. „Sláva,“ řeknu si. „Hlavně že to tu je. Jen doufám, že nebude láhev rozbitá.“ Nebyla. Sesbírala jsem všechny krabice spadané na zemi a stěží je do té veliké zase vecpala. Zakroutím hlavou, když vidím tolik odpadků. „To se jim asi nechtělo jít do kontejneru, tak odpad poslali mně,“ řekla jsem si. „Nebo neměli menší krabici.“

Jdu si udělat konečně kávu, ale doručenou zelenou až později. Nyní pravou černou Arabiku, pěknou crema. Budou Velikonoce a perníkový monin jsem si pro tento účel objednala. První smočení rtů a očekávání příjemné perníkové chuti se nekonalo. Rychle položím hrnek na stůl a beru do ruky láhev. Barva by odpovídala, ale název a chuť ani náhodou. „Karamel light, no já jsem tak blbá až bučím,“ říkám rozzlobeně nahlas po přečtení etikety na láhvi.

„Tak a už toho mám dost,“ říkám si. „Jdu jim zavolat. Blbce ze mě nikdo dělat nebude.“ Na můj dotaz, proč mi poslali bednu odpadků, odpověděli, aby se láhev nerozbila. A proč jsem dostala karamel místo perníku, zkrátka a jednoduše protože perník byl vyprodán.

Ten den jsem si zelenou kávu pouze přesypala do skleněné dózy. Ráno plna očekávání si odvážím 8 gramů zelené kávy a dám do mlýnku. No to byl rachot, až jsem se lekla. Zvuk připomínal kamínky bubnující na sklo. Mlýnek si na poprvé vůbec s kávou nedokázal poradit. Až na třetí mletí byla káva připravena. Po zalití zvláštně nabobtnala. Uvažovala jsem, zda by takzvaný logr nešel ještě nějak použít. Hnojivo do kytek by jistě šlo, ale napadl mě i peeling třeba na ztvrdlé paty.

Dnes už vím, že zelená káva se musí před mletím namočit na dvě až tři hodiny do vlažné vody. Káva je potom měkčí a jde lépe umlít. Lepší si je kupovat zrna, než mletou kávu. A víte proč? Protože do mleté kávy se může přimlít i něco jiného, aniž o tom víte. A když už jste si tvrdě zaplatili, tak ať víte, co za ty peníze pijete.

Dalším způsobem, jak kávu připravit, je že zelená zrna povaříte ve vodě. Až je voda zelená, zhruba po deseti minutách, scedíte a vypijete.

Po zalití mi káva připomínala trochu kafočaj. Podle manžela káva připomíná spíše vodu z vypraných fusek – ponožek. Vůně kávy tam sice stále byla, avšak už ne tak intenzivní jako u kávy pražené. U této kávy zapomeňte na vzhled cappuccina i krásnou cremu. Nic takového tady nebude. Pomalu vidíte až na samé dno hrnku. Zato se dočkáte většího obsahu kofeinu a kyseliny chlorenové. Ta omezuje vstřebávání cukrů z potravy a jeho přeměně na tuk. Dobře působí na srdce i cévy. Napomáhá k rychlejšímu spalování, působí antioxidačně, antibakteriálně a tlumí chuť na sladké. A omezení chuti na sladké byl hlavní můj důvod, proč jsem si sestru černé kávy koupila.

Já mám moc ráda sladké, ale nechci jednoho dne skončit s cukrovkou. Ani nechci být tak tlustá, že se neunesu a neprojdu dveřmi. Zkrátka chuť na sladké musím porazit, nebo alespoň zmírnit. Mohu potvrdit, že po vypití kávy jsem si připadala, že to nebylo ani kafe. Zato účinek mě opravdu překvapil. Za celý den jsem neměla chuť na cokoli sladkého. Já, která ke kávě musela mít oplatku, či cokoli sladkého. Až mi bylo líto, že můj denní rituál je pryč. Večer jsem si řekla, že nezanevřu úplně na praženou kávu. Zítra ráno si dám cappuccino s moninem a odpoledne o páté zelenou kávu.

 

Autor: Jana Aulehlová | pondělí 26.3.2018 20:08 | karma článku: 13,76 | přečteno: 522x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 344x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 536x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 555x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy vidí, cítí a slyší?

Přitom nemají oči, ani nos a přece mají tuto schopnost. Opět jsem žasla nad výkladem profesora a nevycházela jsem z údivu. Teď, abych chodila i slušně oblečená do přírody, když jsem viděna.

10.1.2024 v 16:05 | Karma: 10,41 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy slyší zvuk a hudbu prostřednictvím kořenů?

Já osobně jsem to vůbec netušila a až studiem na univerzitě jsem zjistila, že stromy jsou velkou symfonií neustálého života.

9.1.2024 v 15:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 219x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 9. díl - Další člen rodiny

Dnes syn dostává pod dveře svého pokoje dopisy, které jsou psány na papíře z bločku. Jsou od staříka, který mu píše pořád jednu větu v různém slovním složení, že inteligent si má informace ověřovat.

19.5.2023 v 12:59 | Karma: 20,56 | Přečteno: 577x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 8. díl - Další člen rodiny

Po tři čtvrtě roce přišlo na rodinu psychické vypětí, stres, únava z celodenní péče i můj pláč během dne. Vše se začalo hroutit jak hradba z písku, až jednoho dne jsem se začala bát o svůj život.

18.5.2023 v 9:28 | Karma: 25,35 | Přečteno: 763x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Prosím pomoz mi, tvá žába

Jaro vnímám už pár let jako jeden velký masakr při migraci žab. Přitom jsou chráněné, užitečné, pro někoho krásné a žabí koncert za soumraku je balzámem na duši.

13.3.2023 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 280x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 7. díl - Další člen rodiny

Večer jsem dostala tak vynadáno, že jsem mu vrátila jeho sírový zásyp a rázně jsem odešla. Ať si ho klidně sype na ten svůj pytlík, já už na to nemám nervy. Už víc jak třetí měsíc je mám někde odložený v kýblu.

31.1.2023 v 17:17 | Karma: 22,65 | Přečteno: 788x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Pozor na tyto venkovní krásky

Jarní krásky našich zahrad, zahrádek, okenních truhlíků nejsou tak nevinné jak vypadají. Některé z nich jsou velmi jedovaté, a pokud by je vaše dítě snědlo, nebo váš pes, tak jim mohou způsobit i velkou otravu.

24.1.2023 v 16:58 | Karma: 9,79 | Přečteno: 253x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

18.1.2023 v 9:10 | Karma: 15,20 | Přečteno: 419x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 6. díl - Další člen rodiny

Základem je zatloukat a zatloukat, i když má na sobě cizí bundu. Přeci ze sebe neudělá blbce, však ono to nějak dopadne. Na druhé straně chudák seniorka, která si neměla co obléci.

15.1.2023 v 16:45 | Karma: 21,85 | Přečteno: 603x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 5. díl - Další člen rodiny

„Já snad někomu zaplatím, neboť toho už mám dost!“ „Pane Bože,“ pomyslím si, „ on ho chce snad nechat zabít? Chce si snad někoho najmout?“ Ihned se ho ptám, co tím myslel. Nakonec jsem zjistila, že by se nejednalo o žádnou vraždu.

9.11.2022 v 13:59 | Karma: 22,56 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 4.díl - Další člen rodiny

„Převlíkat se nebudu, není potřeba. A mýt se už taky nikdy nebudu, stačí jednou za tři týdny! Trápíte mě chladem, netopíte!“ No výborně, pomyslím si, když slyším tolik nedostatků. Asi jsem tyran.

1.11.2022 v 16:19 | Karma: 24,42 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

26.10.2022 v 16:50 | Karma: 22,16 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 2.díl - Další člen rodiny

„ Sláva tomu, kdo vynalezl gumové rukavice!“ Dnes bude velké koupání s vnadnou pečovatelkou po tom včerejším masakru. „Tak pane profesore, pokud budete spolupracovat, tak příště budu v plavkách.“

23.10.2022 v 19:50 | Karma: 24,64 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 1.díl - Další člen rodiny

Byl nepozván, přináší starosti, problémy, hodinový pláč, občas i beznadějný smích. Jindy štěstí z rozzářených stařečkových očí.

22.10.2022 v 15:30 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,47
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky