Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Masařka a bzučivka

Nežiji, kde je hnůj, mršiny a líheň much. Stačí obyčejná popelnice v ulici a mám o nechtěnou sportovní zábavu postaráno. Zvláštní sport, kterému říkám lovení much. 

Stačí jedna potvůrka a doma mám čtyřicetikilovou hromádku zoufalství, strachu. Naopak salon se může v mžiku změnit v kůlničku na dříví. Je až neuvěřitelné, co dokáže šedá potvora s černými pruhy na hrudi a červenýma očima. Někdy má barvu kovově modrou, či zelenou. Každé zvíře na bzučivky a masařky reaguje úplně jinak. Hodně také záleží, kde se s ní setká.

Můj barzoj má reakce různé. Venku občas cvakne po dotěrné mouše či prolétajícím čmelákovi. Doma je vše jiné. Tady jde odvaha z venku do ztracena. Sotva zaslechne bzučící masařku, i když jen za okenní sítí, rychle prchá do rohu chodby, kde se silně klepe a kňučí. Ze začátku jsem dělala jako by nic. Časem jsem zjistila, že to nikam nevede. Pokud se moucha dostane dovnitř do místnosti, začíná lov se zbraní. Masařku naháním, co to jen jde se složenými novinami v ruce. Pokud je lov úspěšný, přibíhá pes a mouchu rychlostí kobry ihned sežere. Jak pozná, že byl můj lov úspěšný? Hlavně podle plácnutí a mého proslovu: „A máš to, potvoro jedna!“ Ještě chvilku je zalezlý, avšak spokojený. Toto trvá už druhý rok. Nikdo nevíme, kdy a hlavně proč se tato zvláštní fobie stala.

Pokud mi vlétne otevřenými dveřmi do salonu moucha, tak to je pak jiná. Žádný pes na střihacím stole nepostojí a otáčí se za mouchou jak na obrtlíku. Točí hlavou, zdvíhá a špicuje uši. Většinou mi nezbývá nic jiného, než mouchu vyhnat ven. Takový pes je totiž natolik v ráži, že by v nestřeženém okamžiku seskočil ze stolu a z mého salonu by udělal pěkný binec.

Pak jsou další pejsci, kteří se bojí. Krčí se a tisknou na stůl jako při kanonádě. Poslední dobou se snažím zajistit salon proti mouchám. I když pro moji salonní kočku je lovení much nesmírná zábava a na případné ztráty nehledí. Mrštná kočka vyskočí na zeď, plácne do obrazu a ten letí spolu s masařkou. Vyloženě si honbu za mouchou užívá a v ten moment pro ni neexistuje větší pozdvižení. Nezabere ani masová konzerva, kterou tak miluje. Zkrátka nic a masařka je na prvním místě. Však kočka je lovec a lov je jí přirozený. Chvilku se tedy dívám, jak se kočce vzrušením rozšiřují zorničky. Hopsá rychlostí tenisáku a místnost je jí malá. Nakonec i já začínám lovit mouchu, neboť každá hra jednou skončí.

Mouchy jsou v létě kolikrát natolik dotěrné, že lituji hlavně starší a nemocná zvířata. Moucha přesně pozná taková zvířata. Usedá na ně a nedá jim chvilku klidu. Masařky přenáší mnoho nemocí, už jen ta skutečnost, že se často líhnou ve zdechlinách, zkaženém mase. Na loukách mají kolikrát koně speciální masku proti nim, kde o ně není nouze. Krávy na pastvinách se zase ohání dlouhým ocasem, aby dotěrný hmyz odlétl jinam.

Lidé si častokrát pletou masařku s bzučivkou. I když jsou takové bzučivky moc otravné, jejich larvy dokáží hnisající ránu či bolák zbavit bakterií a tím ji vydezinfikují. Zelené bzučivce se právě proto přezdívá „biologický nůž.“ Jedná se o prastarou léčbu, kterou využívali i Mayové. Larvy uvolňují z ústní dutiny enzymy. Ty rozpouští odumřelou tkáň, kterou pak vysají. Přesně kopírují ránu jako chirurgický nůž. Sama si takovou léčbu neumím dost jednoduše představit. Při pomyšlení, že mi hnisající ránou vrtají červy, je děsivá. Na druhou stranu, pokud by mi to v daný okamžik pomohlo, tak i k této léčbě bych se přiklonila.

 

Autor: Jana Aulehlová | pondělí 7.8.2017 14:45 | karma článku: 12,65 | přečteno: 558x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 344x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 535x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 555x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy vidí, cítí a slyší?

Přitom nemají oči, ani nos a přece mají tuto schopnost. Opět jsem žasla nad výkladem profesora a nevycházela jsem z údivu. Teď, abych chodila i slušně oblečená do přírody, když jsem viděna.

10.1.2024 v 16:05 | Karma: 10,41 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy slyší zvuk a hudbu prostřednictvím kořenů?

Já osobně jsem to vůbec netušila a až studiem na univerzitě jsem zjistila, že stromy jsou velkou symfonií neustálého života.

9.1.2024 v 15:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 218x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 9. díl - Další člen rodiny

Dnes syn dostává pod dveře svého pokoje dopisy, které jsou psány na papíře z bločku. Jsou od staříka, který mu píše pořád jednu větu v různém slovním složení, že inteligent si má informace ověřovat.

19.5.2023 v 12:59 | Karma: 20,56 | Přečteno: 577x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 8. díl - Další člen rodiny

Po tři čtvrtě roce přišlo na rodinu psychické vypětí, stres, únava z celodenní péče i můj pláč během dne. Vše se začalo hroutit jak hradba z písku, až jednoho dne jsem se začala bát o svůj život.

18.5.2023 v 9:28 | Karma: 25,35 | Přečteno: 763x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Prosím pomoz mi, tvá žába

Jaro vnímám už pár let jako jeden velký masakr při migraci žab. Přitom jsou chráněné, užitečné, pro někoho krásné a žabí koncert za soumraku je balzámem na duši.

13.3.2023 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 280x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 7. díl - Další člen rodiny

Večer jsem dostala tak vynadáno, že jsem mu vrátila jeho sírový zásyp a rázně jsem odešla. Ať si ho klidně sype na ten svůj pytlík, já už na to nemám nervy. Už víc jak třetí měsíc je mám někde odložený v kýblu.

31.1.2023 v 17:17 | Karma: 22,65 | Přečteno: 788x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Pozor na tyto venkovní krásky

Jarní krásky našich zahrad, zahrádek, okenních truhlíků nejsou tak nevinné jak vypadají. Některé z nich jsou velmi jedovaté, a pokud by je vaše dítě snědlo, nebo váš pes, tak jim mohou způsobit i velkou otravu.

24.1.2023 v 16:58 | Karma: 9,79 | Přečteno: 253x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

18.1.2023 v 9:10 | Karma: 15,20 | Přečteno: 419x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 6. díl - Další člen rodiny

Základem je zatloukat a zatloukat, i když má na sobě cizí bundu. Přeci ze sebe neudělá blbce, však ono to nějak dopadne. Na druhé straně chudák seniorka, která si neměla co obléci.

15.1.2023 v 16:45 | Karma: 21,85 | Přečteno: 603x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 5. díl - Další člen rodiny

„Já snad někomu zaplatím, neboť toho už mám dost!“ „Pane Bože,“ pomyslím si, „ on ho chce snad nechat zabít? Chce si snad někoho najmout?“ Ihned se ho ptám, co tím myslel. Nakonec jsem zjistila, že by se nejednalo o žádnou vraždu.

9.11.2022 v 13:59 | Karma: 22,56 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 4.díl - Další člen rodiny

„Převlíkat se nebudu, není potřeba. A mýt se už taky nikdy nebudu, stačí jednou za tři týdny! Trápíte mě chladem, netopíte!“ No výborně, pomyslím si, když slyším tolik nedostatků. Asi jsem tyran.

1.11.2022 v 16:19 | Karma: 24,42 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

26.10.2022 v 16:50 | Karma: 22,16 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 2.díl - Další člen rodiny

„ Sláva tomu, kdo vynalezl gumové rukavice!“ Dnes bude velké koupání s vnadnou pečovatelkou po tom včerejším masakru. „Tak pane profesore, pokud budete spolupracovat, tak příště budu v plavkách.“

23.10.2022 v 19:50 | Karma: 24,64 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 1.díl - Další člen rodiny

Byl nepozván, přináší starosti, problémy, hodinový pláč, občas i beznadějný smích. Jindy štěstí z rozzářených stařečkových očí.

22.10.2022 v 15:30 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,47
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky