Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neviditelná výstava

Vstupné přes dvě stě korun za něco, co neuvidíte. Nevšední zážitek pro ty, kteří se nebojí tmy. Hodina slepoty dokáže otevřít oči.

Je deset hodin dopoledne a úplně zmizelo veškeré světlo. Místo očí se dívám rukama. Jsem odkázána na svůj sluch, čich, chuť. Také na nevidomého průvodce tímto zvláštním hodinovým potemnělým světem.

Ocitám se na cestě běžného života nevidomých lidí. Jednu ruku mám před sebou v úrovni prsou,  ohnutou v pravý úhel. Je to proto, abych do něčeho nevrazila celým tělem. Druhou se dotýkám stěny. Jsem v naprosté tmě ve speciálně přizpůsobených místnostech. Myslela jsem si, že se časem ve tmě rozkoukám, ale omyl. V myšlenkách mi došla skutečnost, že pokud lidé jednou přijdou o zrak, tak se již nikdy nerozkoukají a musí se s tím naučit žít.

Prvních pár sekund mám strach, že tuto podivnou cestu vůbec nezvládnu. Polévá mě nával horka, srdce buší, ztěžka dýchám. Zdá se mi, že zde není žádný vzduch.  Na okamžik sundám ruku ze stěny, abych si rozepla svetr a také otřela zpocené čelo. Ve tmě zavrávorám, rychle rozepnu zip a ihned se opět přilepím rukou na stěnu. Celkem jsme čtyři na této výpravě a náš milý neviditelný průvodce. Pouze vím, že má příjemný uklidňující hlas a teplou ruku. Vše další o něm, jak vlastně vypadá, jak je starý, jaké má vlasy, je už jen moje představa.

V těle se mi začínají probouzet ostatní smysly a velká zvědavost, co mě čeká. Také to, zda si v té tmě někde nerozbiju hlavu, nezakopnu, nespadnu. Vcházíme postupně jak husy za sebou do první místnosti. Každý řekneme své jméno, aby nevidomý průvodce věděl, s kým má tu čest. Já také zjistím, že jdu poslední a na okamžik znejistím a ptám se do tmy průvodce.

„Já půjdu jako poslední? No, co když mě tady někde zapomenete?“

„Nebojte se, nezapomeneme,“ uklidňuje mě průvodce.

„Jak to? Vždyť je tady taková tma?“

„Já vím přesně, kde jste,“ odpoví a vezme mě za mojí ledovou ruku.

„Jé, vy máte teplou ruku.“

„No vidíte, tak se nebojte. Vím přesně, kde jste.“

Přestala jsem být konečně nervózní a začala se soustředit na svůj hmat a i na ostatní smysly. Jako první si všichni procházíme celý neviditelný byt. Zdá se být ohromný. Má všechno na co si jen vzpomenete. Předsíň, kuchyň, obývák, koupelnu…. Každý z nás šmátrá rukou a každý nachází podivné předměty. Podivné pro nás v daný okamžik. V běžném životě si takových detailů ani nevšimnete. Každý má radost, když hmatem pozná, co objevil za předmět a v které části bytu právě je. Pokud někdo špatně pojmenuje nějaký předmět, nevadí. Průvodce mu řekne, o co se správně jedná, nebo ho nasměruje na něco jiného k prozkoumání.  Já si například dlouze očichávala něco, co jsem držela v ruce. Po chvilce jsem zjistila, že jsem ve sprše a držím mýdlo.

Z bytu se dostáváme dál do imaginárního venkovního světa. Vstupujeme do lesní hájenky. Na stěnách nahmatávám kůru a plno dalších věcí. Pojednou se mi zdá, že pofukuje lehký větřík. Zaslechnu bublání potůčku, kuňkající žáby, …. A to už jsme na louce u rybníka. Průvodce nás upozorní, abychom se pevně chytli zábradlí, neboť budeme přecházet nad vodou. Nevím, zda tam opravdu byla či ne. I když zvýšenou vlhkost jsem cítila. Chytnu se tedy zábradlí a přecházím po mostku. Stále jsem poslední ve skupině a říkám si, že když všichni ve zdraví lávku přešli, tak i já to zvládnu. „ Hurá!“ Nespadla jsem do vody, jsem na druhém břehu.

Nyní mne průvodce oznámí, že půjdu v čele skupinky. Zjišťuji, že mám ještě větší strach než jít poslední. Co když povedu skupinu špatně? Co když někam narazím? Obavy se rozplynou po té, když mě vezme průvodce za ruku a nasměruje správným směrem. Jdu pomalu, nejistě. Za mnou jde pán, který jde rychleji než já. Nechtěně na mě sáhne a já se hodně leknu.

„Aááá, fuj, to jsem se lekla. Já nejsem Vaše paní!“

„Promiňte, omlouvám se. Já nechtěl.“

„No Petře! Co tam děláš?“ zakřičí ironicky a zvesela jeho manželka, která jde poslední.

„Když tady není nic vidět.“ Odpoví pán své manželce.

Všichni se hlasitě smějeme a jdeme dál, tentokrát do obchodu.  Ovoce a zeleninu v regálech poznávám hlavně podle vůně a mám radost, že bych zvládla nakoupit. Jako první se ocitám podle zvuku na rušné ulici. Tůůůd!! Silně na mě zatroubí auto. Uskočím a chytnu se nějakého sloupku. Ptám se průvodce, co se to stalo? Zda jsem opravdu narazila do auta? V reálném životě by do mě auto narazilo, neboť mi unikl zvuk na přechodu pro chodce. Stále se ještě držím sloupku a odmítám jít dál. Průvodce mě nyní vyzve, abych šla bez držení za jeho hlasem do prostoru. Bojím se, neboť špatně udržím rovnováhu v prostoru ve tmě. Teplá ruka průvodce mne opět uchopí za mou ledovou a převede na druhou stranu ulice. I ostatní mají strach šlápnout do volného prostoru jen tak. Nejsem sama. Přitom se jednalo asi o metr až dva chůze, ale pro všechny to byla nesmírná dálka přejít ulici.

Celá výstava je zakončená neviditelným barem. Náš průvodce se stal i naším barmanem. Měla jsem strach, zda se potmě nepoliji, nebo nesrazím svou neopatrností něco dolů z baru. Nakonec vše dopadlo dobře, každý má dopito, zaplaceno a nikdo se ani nepolil. Odcházíme z baru. Otevírají se dveře a všichni se vracíme na světlo s přivřenýma očima, do našeho reálného světa. Našeho průvodce pohltila tma a tak ani nevím, jak opravdu vypadal.

Autor: Jana Aulehlová | čtvrtek 26.1.2017 16:30 | karma článku: 18,31 | přečteno: 289x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 346x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 275x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 557x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Za upálení družky 17 let. Nepamatuji si, co se stalo, tvrdil obžalovaný

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  10:10

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

Automotodrom chce peníze za neodjetý ročník MotoGP, u soudu žádá 27 milionů

25. dubna 2024  10:07

Brněnský Automotodrom si chce pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požaduje za pronájem...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  9:48

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 16,80
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky