Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zánět žaludku

Smutný příběh se šťastným koncem, který ležel dva roky napsaný v šuplíku. Může klidně potkat každého majitele pejska.

V noci slyším podivné zvuky, které vydával spící pes na chodbě. Otevřu dveře a chodba plná krve. Jak z nejhoršího hororu. Rčení „co tě nezabije, to tě posílí,“ opravdu funguje.

Poprvé se mně tento pohled naskytl před dvěma roky. Nyní jsem o hodně silnější v takové situaci, vím co dělat, nepanikařím, stejně by to bylo k ničemu. Tento týden to opět přišlo a já se rozhodla, že napíšu článek pro všechny pejskaře, jak danou situaci zvládnout.

Zánět žaludku neboli gastritida je u psů nejčastěji spojována se zvracením a průjmem. Může mít plno příčin. Některé by mohl ovlivnit i sám majitel a zabránit tomu například následujícím výčtem: zkažená strava, přejídání, požití čisticích prostředků, cizích těles. Další příčiny, kterým nejde moc zabránit, jsou například různá léčiva, virové a bakteriální vlivy. Posledním důvodem může být otrava krve, rakovina žaludku, onemocnění jater, ledvin. Někdy mohou příznaky na gastritidu samovolně odeznít. Jindy jsou tak vysilující a pro psa nebezpečné, že je nutná hospitalizace a intenzivní léčba.

Můj pes má vždy bakteriální vliv, který nedokážu ovlivnit. Nedokázal by ho ovlivnit nikdo. Jednoduše při procházce na vodítku k něčemu pes čuchne a nakazí se. Vy o tom samozřejmě nevíte, protože vir a ani bakterie nesvítí neonovou barvou. Nemávají na vás už z dálky, ale naopak jsou skrytí a zákeřní. Objevují se hlavně na jaře.

Jednoho jarního dne vše začalo jak blesk z čistého nebe. Mám hodně citlivého psa a nástup nakažení byl velmi rychlý. První den měl velký průjem, který postupně začínal i s příměsí krve. Doma dostal léky endiaron a také smectu. K jídlu už nic, protože by to stejně neudržel. Doufala jsem, že do rána bude lépe. Nebylo ani náhodou, ale naopak bylo hůře.

V noci mě probudil podivný zvuk, který připomínal zvracení. Vcházím se podívat na chodbu s baterkou. Cítím železný zápach krve. Najednou se ozval z pelíšku zvuk, který připomínal vylití kýble s vodou. Rychle rozsvítím chodbové světlo. To co jsem viděla, bych nepřála nikomu, ani nejhoršímu nepříteli. Pes ležel v krvi a všude kolem dokola louže napěněné krve.

Nejednou jsem pocítila tak velkou beznaděj, strach, utrpení, bolest u srdce, závrať, zděšení a plno dalších pocitů, které ani nedokážu popsat. Začala jsem volat, ba přímo hulákat, abych probudila spícího manžela. Skláněla jsem se ke psu, abych zjistila, odkud ta krev teče. Další zděšení, když se opět vyzvracel. Myslela jsem, že mu snad prasklo srdce, tepna. Ihned jsem si oblékla na noční košili svetr a rifle. Manžel se také přichystal a šel dát do auta podložku pod psa.

Já jsem mezitím rychle přichystala bezpečnostní postroj a šla ke psu. Když mě pes uviděl, vyskočil a byl plný radosti. Myslel si, že se jede na výlet. Z očí mě vytryskly slzy a pomyslela jsem si:  jen kdybys věděl, kam jedeme. Vůbec by ses netěšil.“ Vždyť musí mít velké bolesti, ale radost byla silnější. Skočil zvesela do auta. Chvilku se díval nadšeně z okýnka. Po chvilce si lehl, oddychoval, byl vyčerpaný. Měl horečku a silné křeče v břiše.

Byla noc, nikde žádný provoz a na veterinu jsme dojeli hodně rychle. Celou cestu jsem měla strach, aby nám pes neumřel. Sotva auto u brány zastavilo, pes se probudil a chtěl vystupovat jako první. Opět měl radost a já málem ze strachu infarkt. Oddělení bylo zamknuté. Zvonily jsme nepřetržitě, zdálo se to jak celou věčnost. Začínala jsem už i nadávat, jak je možné, že nikdo nejde otevřít. Vždyť pohotovost má být zde celou noc.

Za nějaký čas přišla uklízečka, která myla chodbu. Vůbec si nás nevšimla, a tak jsme zaklepali na prosklené dveře. Slušně jsme jí pozdravili, ale ona nám ještě vynadala, co tak blázníme, že je noc. No to kdyby nám neřekla, tak to snad ani nevíme. Podívali jsme se na sebe s manželem a nic nekomentovali. Stejně by to nemělo cenu.

Čas se strašně vlekl, než někdo přišel a zapsal si nás. Potom přišla paní doktorka, která nás vzala do ordinace. Všechno jsme jí pěkně od začátku pověděli. Ona jen pokyvovala hlavou a hladila našeho psa. Po celou dobu se usmívala. Prohmatávala u psa břicho a poslouchala činnost srdce.  Byla velmi ochotná, milá, přátelská. Po vyšetření řekla diagnózu, silný zánět žaludku. Při zvážení psa se zjistilo, že za jeden den zhubnul 4 kg. Chtěla ho nechat v nemocnici, ale pes byl nyní natolik vystresovaný, že to nešlo. Sám by to tam nezvládl. Navrhla nám tedy variantu, že si psa vezmeme domů a při jakémkoli zhoršení ihned přijedeme. Souhlasili jsme, však to nemáme tak daleko.

Potom mu píchla bolestivou injekci a pes se skácel k zemi. Všem nám ho bylo strašně líto, jak hodně trpí. Injekce funguje o hodně rychleji než léky, a proto musela být aplikovaná. Léky by stejně neudržel v žaludku.  Poučila nás o průběhu léčby a podávání léků. Musela se dodržovat přísná dieta a pitný režim.  Postupně se stav psa zlepšoval a za týden mohl jít na krátkou procházku.

Nikdo mě nikdy nedokázal říct, proč a z jakého důvodu se pes nakazil. Náš pes není jediný, který se takto v jarních měsících nakazí. V salonu to slyším stále od zákazníků, jak měli psa nemocného. Příčin je plno. My jsme pouze věděli, že chytnul venku na procházce vir nebo bacil. Předejít se tomu nedá, ba ani nijak posílit odolnost žaludku. Dost často mě napadne, zda tuto nemoc nepřenáší lišky. Ne nadarmo se říká místu, kde žiji, kraj lišky Bystroušky. Brzo ráno se po ulici prochází lišky a ničeho se nebojí. Možná právě ony jsou tou příčinou.

Doufala jsem, že nás to už nikdy nepotká. Na podzim se onemocnění projevilo opět, i když v menší míře. Pouze průjem s krví, žádné zvracení.  Následné podání léků vše odvrátilo. Jeden lék jsem si tentokrát nechala, jak se říká pro strýčka příhodu.

Tento týden bylo tepleji, chvilkami jak na jaře. Náš pes se opět nakazil, i když chodí stále na vodítku. Očichávání všeho možného nelze zabránit. Je to přirozené chování psa. Chce si očuchat různé pachy, aby zjistil, kdo zde byl.

Osudné ráno jsem se nasnídala. Vždy pes bývá se mnou u stolu, ale tentokrát nebyl. Přišlo mě to divné, že neškemrá a nepozoruje, co mám dnes dobrého na jídlo. Najednou jsem z chodby uslyšela zvuk zvracení. Jdu se rychle podívat, co se to děje. Pes vyzvracel krev. Nebyla to pěkná podívaná, ale zachovala jsem si chladnou hlavu. Šla jsem pro lék, který jsem měla schovaný od poslední nemoci. Tabletku jsem ukryla do sýru, protože samotnou by si ji nevzal. Takto zamaskovaný lék ihned zhltnul jak malinu. V první fázi nemoci je nutné také hlídat, aby se pes nedehydratoval. A nejdůležitější je, aby nedostal při zvracení torzi žaludku. V takových případech pes většinou umírá, jen málokdy se podaří ho zachránit. Odpoledne jsem dostala od veterináře další léky, které musel brát pes pět dní. Nyní je už v pořádku a postupně přechází na svou původní stravu. Opět jsem si nechala tabletku pro strýčka příhodu, nikdy nevíte, kdy vás navštíví.

 

Autor: Jana Aulehlová | neděle 18.9.2016 15:12 | karma článku: 22,40 | přečteno: 2965x
  • Další články autora

Jana Aulehlová

Mejšle, avšak u nás jen bandory

To byla panečku chůze. Nabalené bláto ze dvorku a našlapané slepičince mi cestou domů vždy odpadávaly. Babička to pokaždé nerada viděla.

16.2.2024 v 17:58 | Karma: 17,62 | Přečteno: 344x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 13. díl - Další člen rodiny

Hrob se stal předmětem dědického řízení, jakož i starý budík, sluchátka do uší, seniorský mobil a nefunkční holicí strojek.

6.2.2024 v 20:50 | Karma: 21,61 | Přečteno: 535x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Značkování lidí i patníků

Některý pes čůrá úmyslně po lidech a jiný klidně po všem ve svém dosahu. Je mu jedno koho ocejchuje, hlavní je, že to udělal a hotovo.

28.1.2024 v 18:23 | Karma: 11,16 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 12. díl - Další člen rodiny

Milenka se na staříka prakticky vykašlala, neboť z něj už nic nemá. Žádné peníze, nákupy, ani popíjení vínka, natož braní věcí z jeho bytu. To my ho máme stejně rádi i po tom všem co nám udělal, neboť jsme rodina.

24.1.2024 v 11:15 | Karma: 19,49 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 11. díl - Další člen rodiny

Já jsem nebezpečný špion, který se bojí o svůj život. A z našeho staříka se stane na sklonku babího léta zámecký pán, kde mají potom přístup jen vyvolení.

19.1.2024 v 14:20 | Karma: 21,11 | Přečteno: 555x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 10. díl - Další člen rodiny

Plno měsíců jsem neměla na psaní na toto téma vůbec sílu. Za tu dobu se stal z našeho staříka zámecký pán, ze mne nebezpečný špion a letos je konec. A co se událo za tu dlouhou dobu? Mnoho a já se rychle vrátím do května.

15.1.2024 v 17:36 | Karma: 24,68 | Přečteno: 744x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy vidí, cítí a slyší?

Přitom nemají oči, ani nos a přece mají tuto schopnost. Opět jsem žasla nad výkladem profesora a nevycházela jsem z údivu. Teď, abych chodila i slušně oblečená do přírody, když jsem viděna.

10.1.2024 v 16:05 | Karma: 10,41 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Víte, že stromy slyší zvuk a hudbu prostřednictvím kořenů?

Já osobně jsem to vůbec netušila a až studiem na univerzitě jsem zjistila, že stromy jsou velkou symfonií neustálého života.

9.1.2024 v 15:00 | Karma: 13,26 | Přečteno: 218x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 9. díl - Další člen rodiny

Dnes syn dostává pod dveře svého pokoje dopisy, které jsou psány na papíře z bločku. Jsou od staříka, který mu píše pořád jednu větu v různém slovním složení, že inteligent si má informace ověřovat.

19.5.2023 v 12:59 | Karma: 20,56 | Přečteno: 577x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 8. díl - Další člen rodiny

Po tři čtvrtě roce přišlo na rodinu psychické vypětí, stres, únava z celodenní péče i můj pláč během dne. Vše se začalo hroutit jak hradba z písku, až jednoho dne jsem se začala bát o svůj život.

18.5.2023 v 9:28 | Karma: 25,35 | Přečteno: 763x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Prosím pomoz mi, tvá žába

Jaro vnímám už pár let jako jeden velký masakr při migraci žab. Přitom jsou chráněné, užitečné, pro někoho krásné a žabí koncert za soumraku je balzámem na duši.

13.3.2023 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 280x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 7. díl - Další člen rodiny

Večer jsem dostala tak vynadáno, že jsem mu vrátila jeho sírový zásyp a rázně jsem odešla. Ať si ho klidně sype na ten svůj pytlík, já už na to nemám nervy. Už víc jak třetí měsíc je mám někde odložený v kýblu.

31.1.2023 v 17:17 | Karma: 22,65 | Přečteno: 788x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Pozor na tyto venkovní krásky

Jarní krásky našich zahrad, zahrádek, okenních truhlíků nejsou tak nevinné jak vypadají. Některé z nich jsou velmi jedovaté, a pokud by je vaše dítě snědlo, nebo váš pes, tak jim mohou způsobit i velkou otravu.

24.1.2023 v 16:58 | Karma: 9,79 | Přečteno: 253x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Smažené jehnědy

Jehnědy jsou jedny z prvních léčivých rostlin, které se dají konzumovat v syrovém, nebo tepelně upraveném stavu. Já je smažím a letos jsem si je byla už opět natrhat. Příště vyzkouším i kaši.

18.1.2023 v 9:10 | Karma: 15,20 | Přečteno: 419x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 6. díl - Další člen rodiny

Základem je zatloukat a zatloukat, i když má na sobě cizí bundu. Přeci ze sebe neudělá blbce, však ono to nějak dopadne. Na druhé straně chudák seniorka, která si neměla co obléci.

15.1.2023 v 16:45 | Karma: 21,85 | Přečteno: 603x | Diskuse| Osobní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 5. díl - Další člen rodiny

„Já snad někomu zaplatím, neboť toho už mám dost!“ „Pane Bože,“ pomyslím si, „ on ho chce snad nechat zabít? Chce si snad někoho najmout?“ Ihned se ho ptám, co tím myslel. Nakonec jsem zjistila, že by se nejednalo o žádnou vraždu.

9.11.2022 v 13:59 | Karma: 22,56 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 4.díl - Další člen rodiny

„Převlíkat se nebudu, není potřeba. A mýt se už taky nikdy nebudu, stačí jednou za tři týdny! Trápíte mě chladem, netopíte!“ No výborně, pomyslím si, když slyším tolik nedostatků. Asi jsem tyran.

1.11.2022 v 16:19 | Karma: 24,42 | Přečteno: 780x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 3.díl - Další člen rodiny

Vylézt mlynářské schody jak šuhaj, jásat u okna, smát se, tak to může jen akrobat v tomto věku. No, možná ještě skalní koza by to dala, avšak ne v tak pokročilém věku.

26.10.2022 v 16:50 | Karma: 22,16 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 2.díl - Další člen rodiny

„ Sláva tomu, kdo vynalezl gumové rukavice!“ Dnes bude velké koupání s vnadnou pečovatelkou po tom včerejším masakru. „Tak pane profesore, pokud budete spolupracovat, tak příště budu v plavkách.“

23.10.2022 v 19:50 | Karma: 24,64 | Přečteno: 910x | Diskuse| Ostatní

Jana Aulehlová

Alzheimer – 1.díl - Další člen rodiny

Byl nepozván, přináší starosti, problémy, hodinový pláč, občas i beznadějný smích. Jindy štěstí z rozzářených stařečkových očí.

22.10.2022 v 15:30 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 147
  • Celková karma 17,47
  • Průměrná čtenost 955x
Cesta ke šťastnému životu vede přes vědomé prožívání. Stačí se dívat okolo, užívat si příjemné aktivity a ty špatné chvilky je nutné filtrovat ven. Jsem už babičkou, studuji na universitě, věnuji se své práci, také bylinkařím, píši do časopisů...

Seznam rubrik

Oblíbené stránky